ROZWIJANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH

 Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego kładzie duży nacisk na rozwijanie kluczowych kompetencji, które znajdują odzwierciedlenie w poszczególnych obszarach podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz działalności edukacyjnej przedszkola.

  1. Porozumiewanie się w języku ojczystym

Kształtowanie   umiejętności społecznych dzieci:  porozumiewanie  się z  dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie     w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania poprzez zabawę.

  1. Porozumiewanie się w językach obcych

Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne (kompetencje rozwijane są w toku zajęć wsomagających proces         kształcenia rozwoju dzieci, w trakcie działań edukacyjnych realizowanych przez nauczycieli wyhcowawców oraz               specjalistów).

  1. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne

Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne,manipulacyjne.

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

4. Kompetencje informatyczne

Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych             (kompetencje te rozwijane są w trakcie działań z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego oraz dostępnych                   programów edukacyjnych i pakietów multimedialnych zalecanych dla dzieci w młodszym wieku).

5. Umiejętność uczenia się 

* Kompetencje te rozwijane są na wszystkich obszarach podstawy programowej.

6.Kompetencje społeczne i obywatelskie

*  Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do                          utrzymywaniu ładu i porządku, stosowania się do zasad panujących w grupach.

* Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego         otoczenia.

* Wychowanie zdrowotne i kształtowanie  sprawności  fizycznej dzieci.

* Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

* Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.

* Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

7. Inicjatywność i przedsiębiorczość

Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego         otoczenia .

Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne (podstawy z zakresu tych kompetencji rozwijane są w toku                 zajęć edukacyjnych, m.in. wycieczek edukacyjnych, spotkań i pogadanek z udziałem  przedstawicieli lokalnych
   instytucji i zakładów  pracy, a także zabaw tema tycznych i zajęć z wykorzystaniem                                     filmów edukacyjnych oraz literatury dziecięcej i popularnonaukowej oraz z udziałem rodziców).

8. Świadomość i ekspresja kulturalna

* Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.

* Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

* Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.