ROZWIJANIE KOMPETENCJI KLUCZOWYCH
Nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego kładzie duży nacisk na rozwijanie kluczowych kompetencji, które znajdują odzwierciedlenie w poszczególnych obszarach podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz działalności edukacyjnej przedszkola.
- Porozumiewanie się w języku ojczystym
* Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
* Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
* Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania poprzez zabawę.
- Porozumiewanie się w językach obcych
* Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne (kompetencje rozwijane są w toku zajęć wsomagających proces kształcenia rozwoju dzieci, w trakcie działań edukacyjnych realizowanych przez nauczycieli wyhcowawców oraz specjalistów).
- Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
* Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne,manipulacyjne.
* Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
4. Kompetencje informatyczne
* Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych (kompetencje te rozwijane są w trakcie działań z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego oraz dostępnych programów edukacyjnych i pakietów multimedialnych zalecanych dla dzieci w młodszym wieku).
5. Umiejętność uczenia się
* Kompetencje te rozwijane są na wszystkich obszarach podstawy programowej.
6.Kompetencje społeczne i obywatelskie
* Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku, stosowania się do zasad panujących w grupach.
* Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
* Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
* Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
* Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
* Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
* Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
7. Inicjatywność i przedsiębiorczość
* Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia .
* Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne (podstawy z zakresu tych kompetencji rozwijane są w toku zajęć edukacyjnych, m.in. wycieczek edukacyjnych, spotkań i pogadanek z udziałem przedstawicieli lokalnych
instytucji i zakładów pracy, a także zabaw tema tycznych i zajęć z wykorzystaniem filmów edukacyjnych oraz literatury dziecięcej i popularnonaukowej oraz z udziałem rodziców).
8. Świadomość i ekspresja kulturalna
* Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
* Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
* Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne.