Wiadomość do rodziców dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną w przedszkolu:

Szanowny Rodzicu!

W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego w naszym kraju i zarządzeniu dotyczącemu zdalnego nauczania Państwa dzieci,zwracam się do Państwa z prośbą o pomoc w opanowaniu umiejętności prawidłowej wymowy dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną.

Poniżej przedstawię kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Prosiłabym o znalezienie chociaż 10 minut każdego dnia na ćwiczenia. Wybierzcie stałą porę, aby ćwiczenia były stałym rytuałem dnia. Niech będzie to forma zabawy, aby dziecko było zainteresowane. Proszę, bądźcie Państwo cierpliwi, gdy coś nie wychodzi, nie zniechęcajcie się, a razem będziemy cieszyć się z sukcesu Państwa dziecka.

P.S. Chętnie udzielę Państwu dodatkowych informacji i odpowiem na pytania, podzielę się też różnymi kartami pracy i dodatkowymi ćwiczeniami. Jeżeli są Państwo zainteresowani proszę pisać na: kryszkiewicz.logopeda@gmail.com

Serdecznie pozdrawiam Uśmiech

 


PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH:

1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.


Przykłady:
„Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy, zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami: https://odgłosy.pl/ )

Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie: Mama czyta książkę. (3))

Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.

Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.

Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
„Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.

 

Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby: (https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html)

 

2. Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/ )

 

3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych - języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego. Czasem przyczyną wady wymowy są nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania.

 

Ćwiczenia warg:

Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).

Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-oitp.

Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

 

Ćwiczenia języka:

„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.

Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.

Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.

Kląskanie językiem.

Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.

Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.

Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

 

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:

Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.

Płukanie gardła ciepłą wodą.

„Chrapanie” na wdechu i wydechu.

Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

 

Ćwiczenia policzków:

Nadymanie policzków –„ gruby miś”.

Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.

Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.

Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html )



Przedstawione ćwiczenia są propozycją, nie musicie Państwo wykonywać ich wszystkich jednego dnia.

Życzę udanej zabawy!


 

 

Szanowni Państwo!

Wady wymowy powodują szereg problemów w komunikacji, co ma negatywne znaczenie dla funkcjonowania dziecka w społeczeństwie. Terapia logopedyczna ma więc niwelować wszelkie nieprawidłowości językowe a tym samym pomóc dziecku w integracji z rówieśnikami. W większości sytuacji same ćwiczenia z logopedą to za mało, aby pobudzić u dziecka prawidłowy rozwój mowy. Konieczne jest regularne kontynuowanie ćwiczeń logopedycznych również w domu. Wówczas następuje utrwalanie i rozwój umiejętności, które dziecko nabyło podczas pracy z logopedą. Dziecko uczy się mowy przede wszystkim w naturalnych sytuacjach, podczas wykonywania codziennych czynności, obserwacji otoczenia i nawiązywania kontaktu z innymi osobami. Niezmiernie ważna jest zatem postawa rodzica wobec terapii dziecka, rozumienie jej celu kontakt z terapeutą a także kontynuacja ćwiczeń w domu są podstawą sukcesu. Rodzic jest bardzo ważnym uczestnikiem terapii. Jeśli celem terapii jest nauczenie poprawnej wymowy głosek czy też wprowadzenie kolejnego symbolu z systemu komunikacji alternatywnej, zadaniem rodzica jest pomóc dziecku w realizacji zadań, które ma zlecone do wykonania poza szkołą, a przede wszystkim całodzienne monitorowanie wypowiedzi dziecka. 
Przedstawię zatem kilka wskazówek, celów, zasad oraz ćwiczeń do wykonywania w domu.

1. Kluczowym jest, dbanie o atmosferę w jakiej odbywają się ćwiczenia. Muszą być one przede wszystkim przyjemne. 

2. Nigdy nie należy dobierać ćwiczeń samodzielnie. Ćwiczenia powinny zawsze wychodzić z zalecenia logopedy lub neurologopedy. Dobierając samodzielnie ćwiczenia możemy niechcący wzmacniać nie tę grupę mięśni, co trzeba, co przyniesie odwrotny efekt. 

3. Należy zadbać o ich regularność i wpleść je pomiędzy zwykłe czynności dnia codziennego. 

4. Ćwiczenia muszą być krótkie aby nie znudziły dziecka. 

5. Ćwiczenia powinny być dobrą zabawą. Należy je wpleść w zwykłe czynności dnia codziennego. Okazji do logopedycznej zabawy jest wiele. Ćwiczyć można 
podczas kąpieli, w trakcie posiłku, na spacerze, podczas wizyty w sklepie, śpiewania piosenki itd. Chodzi po prostu o to, aby ćwiczenia były dobrą zabawą, wtedy 
nasze dziecko będzie brało w nich chętnie udział. 

6. Nigdy nie należy dziecka zmuszać i poprawiać aby go nie zniechęcić. Dzieci uczą się poprzez naśladownictwo tego, co słyszą i widzą, więc w zupełności wystarczy, kiedy podczas powtarzania rodzice będą mówili poprawnie. Oznacza to, że nie potrzeba dodatkowych komunikatów typu: „tak się nie mówi”, „powiedziałeś źle”, „nie mów safa, tylko szafa” itp. To normalne, że przez jakiś czas dziecku nie będzie się udawać mówić dobrze i często już sam ten fakt jest dla malucha frustrujący. Nie warto więc pogłębiać tej frustracji nic nie wnoszącymi uwagami. 

7. Powinno się zadbać o stałą porę wykonywania ćwiczeń. Dziecko łatwiej zaakceptuje konieczność wykonywania ćwiczeń logopedycznych, jeśli staną się one częścią codziennego rytuału. 

8. Nie należy stosować zwrotu „ćwiczenia logopedyczne”. Lepiej mówić „zabawa”, albo po prostu nazwać czynność, która będzie wykonywana, np. „będziemy gimnastykować buzię i język”. Wtedy ćwiczenia zawsze będą zabawą. 

9. Podczas ćwiczeń powinno się angażować wiele zmysłów. Im więcej zmysłów dziecka zaangażujemy w rozwój i kształtowanie prawidłowej mowy i komunikacji, tym skuteczniejsze będą nasze zabiegi i działania w tej sferze. 

10. Wykorzystywana ma być każda naturalna sytuacja, aby „przemycić” kilka słówek do utrwalenia lub ćwiczeń. 

11. Zaangażowana ma być cała rodzina do zabaw utrwalających wymowę. Dbać powinno się również o prawidłowość własnej wymowy. Bywa, że dorośli mówią niedbale, zbyt szybko, mało wyraźnie lub też infantylnie – to nie sprzyja poprawnej artykulacji dzieci 

12. Każdy powinien być cierpliwy i konsekwentny. Konsekwencja w realizowaniu ćwiczeń logopedycznych w domu jest gwarancją sukcesu. 

13. Chwal dziecko nawet za najmniejsze postępy – nic tak nie zmotywuje do dalszej pracy jak pochwały ze strony bliskich i ważnych dla niego osób. 

14. Powinno się również stosować nagrody. Dziecko musi wiedzieć, że robi postępy. Jeśli ćwiczyło należy nagrodzić jego ciężką pracę. 
 
W załączniku przesyłam Państwu wiosenne ćwiczenia - to doskonała propozycja na logopedyczną zabawę z rodzicami w domu.

Pozdrawiam Serdecznie!



Witam Państwa Serdecznie!

Przesyłam ćwiczenia na najbliższy - świąteczny tydzień.
Zachęcam również do korzystania z ćwiczeń w zeszytach.

Zabawa 1. Wysłuchanie wiersza lub piosenki

„OGRODNICZKA” Dorota Gellner

Jestem sobie ogrodniczka
Mam nasionek pół koszyczka
Jedne gładkie drugie w łatki
A z tych nasion będą kwiatki
Kwiatki bratki i stokrotki
Dla Malwinki dla Dorotki
Kolorowe i pachnące
Malowane słońcem
Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche
Mam łopatkę oraz grabki
Bo ja dbam o moje kwiatki
Kwiatki bratki i stokrotki
Dla Malwinki dla Dorotki
Kolorowe i pachnące
Malowane słońcem

Źródło: https://miastodzieci.pl/piosenki/jestem-sobie-ogrodniczka/

Rozmowa na temat utworu: Co ogrodniczka miała w koszyczku? Co wyrasta z nasion? Jakie nazwy kwiatów pojawiły się w utworze? Co trzymała ogrodniczka? Do czego potrzebne jej były te narzędzia? Co jest potrzebne roślinom do życia? W jaki sposób dzieci mogą pielęgnować kwiaty?
Poszukajcie razem w internecie lub w książkach zdjęć kwiatów, których nazwy wystąpiły w wierszu.

Zabawa 2. Ćwiczenia językowe:
Tworzenie form zdrobniałych do podanych wyrazów np. duży ogród – mały … (ogródek), duży kosz – mały … (koszyk), duzy – kwiat – mały …. (kwiatuszek).
Szukanie rymujących się słów do podanych wyrazów np. kwiatki – bratki, stokrotki – Dorotki itp.

Zabawa 3. Poznawanie właściwości ziemi.
Wyjaśnienie wieloznaczności słowa ziemia i poznanie jej znaczenia da ludzi i przyrody. Z czym kojarzy się słowo ziemia? (nazwa planety, nazwa ziemi jako podłoża dla roślin). Do czego jest potrzebna ziemia?

Zabawa 4. Zabawy badawcze z ziemią – poznanie wielozmysłowe
Przygotowanie: pojemniczek/doniczki, ziemia np. do kwiatów doniczkowych, łopatka, lupa, szkło powiększające.
Rozsypcie ziemię na tacce, aby dziecko miało możliwość przyjrzenia się jej.
badanie za pomocą wzroku – zachęć dziecko do wykorzystania lupy lub szkła powiększającego (Co widzisz? Jak wygląda ziemia?)
badanie za pomocą dotyku – zachęć dziecko do dotknięcia ziemi (Co czujesz? Jaka jest ziemia w dotyku?)
badanie za pomocą węchu – zachęć dziecko do powąchania ziemi (Co czujesz? Jaki zapach ma ziemia?)

Polej ziemię wodą (może być z konewki). Ponów badanie jak wyżej. Zapytaj dziecko czym różni się sucha i mokra ziemia (porównajcie ziemię za pomocą zmysłu dotyku, węchu i wzroku).

Zabawa 5. Swobodne zabawy badawcze.
Propozycje innych zabaw z ziemią.
Przesypujcie palcami (ćwiczenia chwytu pęsetkowego).
Odmierzajcie za pomocą łyżeczki i kubeczka.
Przesypujcie za pomocą łopatki.
Piszcie palcem w rozsypanej na tacce ziemi.

Po zakończeniu zabaw zwróć uwagę, aby dziecko dokładnie umyło ręce.

Zabawa 6. Zabawy językowe z wykorzystaniem słowa łopatka
Analiza i synteza słuchowa słowa łopata. Dziecko dzieli słowo na głoski. Liczy, ile jest w słowie sylab, a ile głosek.
Jedzie pociąg a w nim wagony naładowane literką Ł. Podawanie innych słów, w których głoskę ł słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa.
Budowanie schematu słowa.
Wyróżnianie spółgłosek i samogłosek w słowie.
Zabawy grafomotoryczne (pisanie litery według wzoru i samodzielnie palcem na tacce z ziemią, następnie po śladzie na karcie pracy, a także z wykorzystaniem ołówka).


Źródło: https://www.logopestka.pl/wychowanie-przedszkolne-online-6-wiosenne-sadzonki-zabawy-badawcze-i-jezykowe/

Witam Państwa Serdecznie!
 
Przesyłam ćwiczenia logopedyczne na najbliższy tydzień.
Zachęcam do powtarzania ćwiczeń z zeszytów :)
 
Logopedia w kuchni: ćwiczenia oddechowe i słuchowe.
 
Logopedia w kuchni, czyli jak w terapii logopedycznej wykorzystać to, co mamy w domu! Poniżej kilka propozycji, które urozmaicą dziecku ćwiczenia logopedyczne, a równocześnie pomogą usprawniać aparat oddechowy oraz percepcję słuchową.
Ćwiczenia nie powinny trwać długo, wystarczy kilka minut dziennie, a domowe sprzęty albo niektóre produkty spożywcze świetnie zastąpią pomoce z gabinetu logopedycznego. Najważniejsze są chęć działania i ciekawość dziecka.
 
ĆWICZENIA ODDECHOWE ZE SŁOMKAMI DO NAPOJÓW
Przysysaj i przenoś przy pomocy słomki kulki lub płatki
czekoladowe (lub śniadaniowe). Zwróć uwagę na ułożenie słomki: powinna ona być przytrzymywana środkiem ust; co więcej, nie powinna być przygryzana. Po wykonaniu ćwiczenia dziecko może zjeść kulki, jeśli tylko ma na to ochotę!
Przenoś przy pomocy słomki papierowe kółeczka (albo inne wycięte
kształty) z talerza do miseczki … zasysaj powietrze.
Przez słomkę dmuchaj na kulki waty, papieru, prowadząc je wzdłuż toru ułożonego z klocków!
Pij gęste jogurty lub soki przez słomki o różnych kształtach – to
świetne ćwiczenie podniebienia miękkiego, szczególnie dla tych dzieci, które mają problemy z wymową głosek [k] i [g].
Ćwiczenie oddechowe „Gotujemy wodę”: dmuchaj przez słomkę do
szklanki z wodą tworząc bąbelki, następnie pij wodę przez słomkę. To ćwiczenie uczy różnicowania wdechu i wydechu!
W czasie połykania możesz zwrócić uwagę na prawidłową pozycję języka podczas połykania.
„Wulkan”: dmuchaj przez słomkę do szklanki z niewielką ilością wody i kroplą płynu do mycia naczyń. UWAGA! To ćwiczenie dla dzieci, które radzą sobie z dmuchaniem przez słomkę, aby uniknąć “połknięcia” wody z płynem.
 
ĆWICZENIA ODDECHOWE Z WYKORZYSTANIEM FOLII ALUMINIOWEJ
Dmuchaj na zwiniętą w kulkę folię aluminiową wprawiając ją w ruch
obrotowy na talerzu z wysokimi brzegami! Obserwuj, co dzieje się z piłeczką; czy potrafisz zrobić tak, aby kręciła się w drugą stronę?
„Piłka nożna”: na stole, czyli “boisku”, dmuchaj na kulkę z folii aluminiowej, wdmuchując ją do bramki ułożonej z klocków, dwóch kubków lub z pudełka po butach.
Wdmuchnij na szufelkę kulki z folii aluminiowej (mogą być tez kulki
waty, papieru, pomponiki z zestawów kreatywnych).
 
WYKORZYSTAJ POJEMNIKI PO ZABAWKACH Z JAJEK NIESPODZIANEK
Stwórz własne „Memo słuchowe”! Włóż do jajek ryż, makaron, fasolę lub kaszę (mogą być też drobne przedmioty, np. guziki, śrubki), pamiętając, aby stworzyć zawsze dwa takie same dźwięki. Podziel jajeczka na dwa zestawy – jeden dla dorosłego, drugi dla dziecka. Wybierz jajko i zaprezentuj dziecku dźwięk. Zadaniem
dziecka jest odnalezienie takiego samego dźwięku spośród swoich jajeczek. Aby sprawdzić, czy dziecko odnalazło pasującą parę, zamiast otwierać jajka, warto wsłuchać się w dźwięk, jaki wydają. Czasami dzieci odkładają wykorzystane jajka – będzie trudniej, jeśli dźwięki będą się powtarzać!
„Grzechotka”: wsyp do jajka ryż, kaszę, lub inny sypki produkt. Zabawkę można wykorzystać jako akompaniament do śpiewanych piosenek lub do naśladowania rytmów.
„Skąd ten dźwięk”: dziecko siada na środku pokoju z zamkniętymi oczami. Rodzice potrząsają „grzechotką”, którą wcześniej stworzyli razem z dzieckiem. Dziecko, nie otwierając oczu, wskazuje skąd dochodzi dźwięk.
Alternatywą dla jajeczek mogą być opakowania po jogurcie lub małe pudełka na żywność.

Nowe ćwiczenia logopedyczne:
Zestaw zabaw rozwijających sprawność motoryczną rąk:
 
Uwaga! - należy zadbać o prawidłową pozycję dziecka przy pisaniu i rysowaniu - stopy na podłodze, plecy proste, łokcie leżą na biurku, prawidłowy jest chwyt pisaka, kartka (zeszyt) leży w pozycji – górny róg od strony ręki wiodącej lekko, skośnie do góry. 
 
-swobodne bazgranie na dużych arkuszach papieru, flamastrami, kredkami świecowymi, pastelami 
-zamalowywanie dużych powierzchni farbami grubym pędzlem dziecko stoi (nie siedzi) przy stoliku odpowiedniej do jego wzrostu wysokości 
-zamalowywanie obrazków w książeczkach do malowania 
-kalkowanie obrazków 
-obrysowywanie szablonów 
-rysowanie po śladzie 
-cięcie po narysowanych liniach - prostych frędzelki, - falistych serwetki 
-wycinanie najpierw prostych, potem nieco bardziej skomplikowanych kształtów z papieru kolorowego 
-modelowanie z plasteliny, ciastoliny, masy papierowej najpierw kuleczek, wałeczków; później form bardziej złożonych - zwierząt, postaci ludzkich, liter 
-stemplowanie i kolorowanie 
-wydzieranie z kolorowego papieru i naklejanie wydzieranki na papier 
-rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków 
-naśladowanie gry na pianinie, pisania na maszynie 
-odtwarzanie rytmu deszczu 
-strząsanie wody z palców 
-zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę 
-zabawy pacynką 
-nawlekanie koralików 
-przewlekanie sznurowadeł 
-przyszywanie guzików 
-szycie prostymi ściegami 
-rysowanie patykiem po ziemi 
-faliste ruchy ramion - zabawa w przylot i odlot bocianów 
-przy wolnym chodzie ruchy rąk jak podczas pływania żabką - zabawa w naukę pływania 
-zabawa w pociągi - ruch rąk naśladuje obroty kół • zabawa w pranie, rozwieszanie bielizny i prasowanie 
-zabawa w gotowanie obiadu - naśladowanie wałkowania ciasta, mieszania gęstej zupy, kręcenia kranem, ubijania piany  
-zabawa w rąbanie i piłowanie drzewa 
-gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy 
-rzucanie woreczków lub piłeczek - kto dalej 
-toczenie piłki do dołka 
-zabawy z chwytaniem i rzucaniem piłki 
-kozłowanie piłki 
-przerzucanie piłki średniej wielkości z ręki prawej do lewej i podrzucanie jej raz prawą, raz lewą ręką
-podbijanie balonika wyłącznie palcami prawej i lewej ręki 
-wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próby chwytania jej w locie, samymi palcami - zanim odbije się od podłogi 
-"rysowanie" palcami w powietrzu określonego przedmiotu. 



Dziś zachęcam do skorzystania z darmowych kart pracy na blogu logopedarybka.pl!

https://logopedarybka.pl/pomoce/darmowe/
wystarczy wejść w dane zdjęcie i je zapisać.
Pod podanym linkiem znajduje się dużo ciekawych pomysłów na zabawy logopedyczne - do wykorzystania w domu